Sammutusauto sisältää normaalin sammutuskaluston: letkuja, suihkuputkia, vaahto-, ja palopostikaluston, moottorisahoja, uppopumppuja ja armatuurikalustoa. Katolla jatko-, ja sarjatikkaat sekä erilaista armatuurikalustoa.
Miehistötilasta löytyvät paineilmalaitteet neljälle savusukeltajalle sekä yksikönjohtajalle. Miehistötilaan on sijoitettu myös kattotyöskentelynarut sekä sammutusasuun integroitujen valjaiden yläosat. Näiden lisäksi autosta löytyvät kahdet erilliset laskeutumis/korkean paikan työskentelyvaljaat. Auton varustukseen kuuluu myös vahingontorjuntakalustoa sekä valikoima uppopumppuja vesivahinkojen torjuntaa varten.
Miehistöauto HE 347, Fiat Ducato
Auto ostettiin Virosta tehdasvalmiina pikkubussina ja otettiin palokunnan käyttöön vuonna 2006.
Palokalustoa autossa ei kiinteästi ole, mutta tavaratilasta löytyy muun muassa potilaan kantoalusta, valaisimia, liikenteen varoitusvalo, heijastinliivejä sekä ensiapulaukku. Tarvittaessa yksikköön voidaan sijoittaa eläinten pelastamiseen liittyvää kalustoa.
Moottoriruisku Esa Fox III
Pelastuslaitos luovutti helsinkiläisille sopimuspalokunnille vuonna 2013 tehokkaita, uuden vuosituhannen moderneja moottoriruiskuja. Moottoriruiskujen sijoitusperiaatteena oli varautua alueellisesti tulvatorjuntaan tehokkaammin kuin ennen.
Moottoriruiskun ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa:
Rosenbauer Fox II
Palokunnan toinen moottoriruisku on palokunnan omistama, edellisen sukupolven Rosenbauer Fox moottoriruisku. Kuten Fox III, tämäkin ruisku on sähkökäynnisteinen sekä automaattisella alkuimulaitteella varustettu.
Kun huomaat hälytysajoneuvon takanasi, älä jarruta ja pysäytä autoa paikoilleen. Sen sijaan vilkuta oikealle ilmoittaaksesi hälytysajoneuvon kuljettajalle että olet havainnut hänet. Pyri väistämään tien oikeaan reunaan ja hidastamaan hieman mikäli liikenne näin mahdollistaa.
Tapaturvan nettisivuilla on kattava, ilmainen verkkokurssi hälytysajoneuvon väistämisestä, käy tutustumassa!
Sisu SK210, vm 1992. Poistunut käytöstä vuonna 2015.
Sisu SK210 vm. 1990, käytössä 2009-2010. Sijoitettu Helsingin Palomuseon kokoelmiin.
Scania 80 vm. 1975, käytössä 2000-2009. Ensimmäinen Helsingin Palolaitoksen yksikkö jossa erillinen kalustotila miehistötilasta. Sijoitettu Helsingin Palomuseon kokoelmiin.
Fargo FK1050 vm. 1974. Tullut palokunnan käyttöön vuonna 1992. Siirtynyt Helsingin Palomuseon kokoelmiin vuonna 2000.
Fiat Iveco, käyttöön otettu 1986. Autossa ei ollut vesisäiliötä, mutta muuten se kuljetti mukanaan letkuja, raivauskalustoa sekä kahdet paineilmalaitteet. Toimi ennen Fargoa palokunnan ainoana paloautona. Myyty 2005 yksityiseen omistukseen.
Ford Thames, vm. 1952. Palokunta osti Thamesin vuonna 1969 Lauttasaaren VPK:lta. Poistunut käytöstä 70-luvun lopulla. Korvaajaksi tuli Ford Transit -kalustoauto.
Ford-paloauto, ostettu VPK:lle 1927. Auto romutettiin 1937.